ویرایش محتوا

درباره ما

مرکز تخصصی طب کار میرداماد | انجام کلیه آزمایشات بدو استخدام 

با ما تماس بگیرید

آزمایش طب کار چیست؟

آزمایش طب کار چیست؟

  • خانه
  • -
  • blog
  • -
  • آزمایش طب کار چیست؟
آزمایش طب کار چیست؟
5/5

آزمایش طب کار چیست؟

زمانی که شما قصد استخدام شدن در هر ارگان، مؤسسه یا شرکت را داشته باشید، بررسی وضعیت جسمانی و فیزیکی شما، پس از بررسی تحصیلات و سوابق کاری شما در اولویت قرار خواهد گرفت. یعنی به‌صورت قانونی (ماده 90 قانون کار) در صورت استخدام شما، این آزمایش­ها و بررسی­ها باید انجام بگیرد. این آزمایش­ها زمان بیمه‌شدن شما نیز از شما گرفته می­شود تا سوابق بیماری و سلامت شما مشخص شود.

هزینه طب کار تعرفه مشخصی دارد و این را هم در نظر داشته باشید که ممکن است این هزینه و طب کار یک‌بار نباشد و به­صورت دوره­ای تمدید شود. مانند چک آپ بدن که بهتر است هر 6 ماه یکبار انجام شود. این آزمایش‌ها نتایج بسیار مثبتی را در پی دارند و باعث می­شود از بیماری­ها و صدماتی که ممکن است در کار به شما وارد شود، پیشگیری شود.

همچنین در صورت داشتن بیماری، قبل از استخدام این موضوع مشخص می­شود و تعهد ازروی کارفرما برداشته می­شود اما اگر بیماری یا آسیب وارد شده به سبب کار یا در محیط کار بوده باشد، هزینه درمان به عهده کارفرما خواهد بود.

در آزمایش‌های طب کار، علاوه بر سلامت جسمانی، سلامت روانی فرد هم مورد بررسی قرار می­گیرد. سلامت روان و جسم هر شخص به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم بر عملکرد آن و همکاران تأثیر خواهد گذاشت.

از طرفی برخی از شغل­ها نیازمند تناسب‌اندام خاصی هستند. برای مثال مشاغلی مانند نیروی انتظامی و یا کار در نیروی دریایی یا آتش‌فشانی نیازمند سلامت کامل روان و جسم و همچنین داشتن بدنی نیرومند است زیرا توانایی جسمانی در این مشاغل بسیار مهم است. به همین دلیل در هنگام استخدام این موضوع در طب کار نیز در نظر گرفته می­شود.

اما کارمندهای عادی نیز در مورد بررسی‌های کامل قرار می‌گیرند. این بررسی‌ها بستگی به نوع شغل، سن فرد، پست فرد در آن خوزه شغلی و… دارد و مستعد بودن یا نبودن برای بیماری‌های مختلف خصوصاً بیماری‌های قلبی عروقی، بیماری‌های مربوط به کلسترول و قند و همچنین بیماری ای که با کبد ارتباط مستقیم دارند برسی می‌شوند.

هزینه طب کار

 

آزمایش طب کار چه مواردی را در بر می‌گیرد؟

آزمایش‌هایی که در طب کار انجام می‌شوند عبارت‌اند از موارد زیر که هرکدام را به‌اختصار توضیح خواهیم داد:

  1. آزمایش خون: این آزمایش فاکتورهای فراوانی دارد که با در نظر گرفتنشان گلبول‌های سفید و قرمز و میزانشان، پلاکت‌ها و هموگلوبین‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرند و از طرفی با انجام آزمایش خون می‌توان قند، چربی را نیز بررسی کرد.
  2. آزمایش ادرار: درصورتی‌که نیروی شما درگیر اعتیاد باشد بیماری تلقی شده و این بیماری تأثیرات بسیار زیادی در کارایی فرد، تعامل وی با دیگران و درنهایت به‌وجودآمدن مشکلات فراوان خواهد شد. این آزمایش برای تست اعتیاد انجام می‌شود و برسی اعتیاد داشتن یا نداشتن فرد از مخاطرات مختلف در محیط کار جلوگیری خواهد کرد. در آزمایش اعتیاد ترکیب مخدرها با ادرار بررسی می‌شود و مخدرهایی همچون: آمفتامین‌ها، استروئیدها، کوکائین، ترکیبات الکلی، ترکیبات ماری جوان و ترکیبات فنوباربیتال­ها تشخیص داده می‌شوند.

از طرفی هر بیماری که مربوط به مجاری ادراری، کبد و کلیه باشد را نیز نشان خواهد داد که دانستن آن برای کارفرما مهم است و تأثیر مستقیم روی کار فرد خواهد داشت.

  1. معاینه‌های بینایی‌سنجی: در این از نیش‌ها عمق دید فرد، شدت کیفیت دید فرد یا همان تیزبینی و تشخیص رنگ‌ها و عدم وجود کوررنگی قابل‌بررسی خواهد بود. علاوه بر اینکه برای برخی از شغل‌ها شماره چشم بسیار بالا و ضعف بینایی بسیار مهم است و این قسمت را در نظر خواهند گرفت و بر استخدام فرد تأثیر خواهد گذاشت.
  1. معاینه‌های شنوایی‌سنجی: این معاینه‌ها نیز در بدو استخدام در نظر گرفته می‌شود و شنوایی فرد حتماً آزمایش شده و نتیجه در پرونده وی ذکر خواهد شد.

 

شرایط آزمایش طب کار و هزینه طب کار

به‌هرحال انجام هر نوع آزمایشی مراحل و روند خاص خود را دارد و آزمایش طب کار از این قاعده جدا نیست. به‌همراه‌داشتن مدارک شناسایی مانند کارت ملی و شناسنامه، نامه از اداره کارگزینی، همراه داشتن عکس 3*4 و ناشتا بودن حداقل به مدت 10 ساعت قبل از انجام آزمایش برای آزمایش خون و ادرار از اولین شرایط انجام آزمایش طب کار است که حتماً باید رعایت شود تا آزمایش طب کار به‌درستی نتیجه بدهد.

هزینه‌های مربوط به آزمایش طب کار هرسال مقدار خاصی خواهد بود که از سمت ارگان‌های مربوطه اعلام می‌شود. تعرفه انجام آزمایش‌های طب کار یا هزینه آزمایش طب کار برای سال 1400 طبق برآورد بیمه تأمین اجتماعی 2.900.000 ریال است که البته اگر نوار قلب نیز در نظر گرفته شود این هزینه به 3.343.000 ریال خواهد رسید. برای انجام این آزمایش‌ها باید به مراکزی که از سمت بیمه تأمین اجتماعی اعلام شده‌اند رفته تا آزمایش‌ها انجام شود و هزینه‌ها نیز پرداخت شود.

اما این هزینه‌ها و پرداخت آن بر عهده کیست؟ کارمند یا کارفرما؟ بر اساس قوانین و مقررات اداره کار و بیمه تأمین اجتماعی این هزینه‌ها تماماً بر عهده کارفرما یا متقاضی کارمند است که متعهد به پرداخت آن می‌شود.

برای معاینه و انجام این آزمایش‌ها به مراکز مختلفی که توسط سازمان تأمین اجتماعی معرفی شده‌اند می‌توانید مراجعه کنید. مراکزی از جمله: طب کار میرداماد

البته این مراکز می‌توانند دولتی یا خصوصی باشند و باتوجه‌به ترجیح کارفرما می‌توانید به این مراکز برای انجام آزمایش طب کار مراجعه کنید.

آزمایش کار یک گروه از آزمایش های مختلف می باشد که به منظور بررسی شرایط جسمانی افراد و بررسی آسیب های احتمالی ناشی از شرایط کار در افراد انجام می گیرد. این آزمایشات هم قبل از استخدام با عنوان معاینات بدو استخدام و هم در طول کار با عنوان معاینات دوره ای برای افراد الزامی می باشد.

آزمایشی که قبل از استخدام انجام می شود برای بررسی شرایط جسمانی فرد و بررسی هر گونه نقص و بیماری احتمالی که می تواند در وظایف فرد اختلال ایجاد نماید، صورت می گیرد. بررسی های پزشکی که بدو استخدام برای افراد مختلف انجام می شود، به صورت کلی تحت عنوان طب کار نامیده می شود.

طب کار یکی از رشته های نوپای تخصصی پزشکی بوده؛ و عموم مردم این رشته را با معاینات شغلی (بدو استخدام یا بیمه تامین اجتماعی؛ معاینات ادورای یا دوره ای) می شناسند. متخصصین این رشته؛ فارغ التحصیل رشته پزشکی بوده و بعد از سه سال تحصیل در رشته طب کار بعنوان متخصص طب کار مشغول به فعالیت می شوند. هدف از بنیانگزار پس از گذراندن دوره های لازم این رشته، تشخیص و درمان بیماریهای ناشی از کار را به عهده می گیرند. گرچه رشته طب کار بعنوان یکی از شاخه های طب پیشگیری می باشد، اما اغلب متخصصین این رشته با مشکلات کلینیکال مواجه می باشند. پزشکان طب کار جهت تشخیص بیماریهای ناشی از کار؛ باید هم بیمار و هم تماس های محیطی را ارزیابی کنند.