ویرایش محتوا

درباره ما

مرکز تخصصی طب کار میرداماد | انجام کلیه آزمایشات بدو استخدام 

با ما تماس بگیرید

طب کار یکی از شاخه های علوم بهداشت و درمان است که در زمینه غربالگری و معاینات بدو استخدام فعالیت می نماید. طب کار در کشورهای توسعه یافته بصورت دوره‌های شش ماهه تا دوساله توسط پزشکان و متخصصین ریه، مغز و اعصاب، چشم، گوش و حلق و بینی، ستون فقرات و…جهت تشخیص و درمان بیماریهای ناشی از کار مورد معاینه قرار میگیرند. در این محتوا قصد داریم به موضوع طب کار چیست و انواع معاینات طب کار، انواع آزمایشات طب کار بپردازیم.

Table of Contents

طب کار چیست؟

طب کار رشته ای از علم طب است که جنبه بالینی و اجرایی را با هم تلفیق میکند در واقع پزشکان در حوزه طب کار به شناسایی، درمان، کنترل و پیشگیری بیماری ها و صدمات ناشی از کار میپردازند. متخصصین طب کار به سلامت روحی و روانی افراد شاغل میپردازند و همواره با انجام معاینات دوره‌ای و غربالگری از بروز بیماری های ناشی از کار جلوگیری میکنند.

بررسی انواع معاینات طب کار

معاینات بدو استخدام:

این معاینات به جهت ارزیابی جسمانی، روانی و اجتماعی افراد شاغل انجام میشود. این معاینات طبق ماده 90 قانون تامین اجتماعی برای شروع به کار هر فرد مشمول بیمه تامین اجتماعی لازم و ضروریست.

معاینا دوره ای یا ادواری:

مطابق ماده 92 قانون کار باید حداقل سالی یکبار، این معاینات برای افراد شاغل انچام گردد.ارزیابی و تشخیص بیماری زود هنگام یکی از اهداف معاینات دوره‌ای میباشد.

معاینات تطابق با کار

این معاینات بخشی از معاینات تخصصی طب کار به شمار می‌آید در این معاینات فردی که در اثر حادثه یا بیماری بخواهد به شغل خود بازگردد باید این معاینات را انجام دهد تا توانایی جسکی و روحی او مورد بررسی قرار بگیرد.

معاینات بازگشت به کار

این مورد از معاینات طب کار در مورد افرادی که برای مدتی از محیط کاری خود دور بوده‌اند صورت میپذیرد.  مطابق قانون معاینات بازگشت به کار در مورد افرادی که استراحت پزشکی به علت شغلی یا غیر شغلی به مدت 7 روز داشته اند و یا استعلاجی به دلیل حادثه شغلی به مدت 4 روز و بیشتر  و یا مرخصی استعلاجی مکرر به دلیل بیماری یا اینکه به دلایل غیربیماری مرخصی استحقاقی برای 1 ماه گرفته اند، صورت میپذیرد.

مدارک لازم برای آزمایشات طب کار

برای انجا آزمایشات طب کار مدارک زیر را به همراه داشته باشید:

آزمایشات طب کار تامین اجتماعی

آزمایشات طب کار شامل مراحل متفاوتی از جمله آزمایش خون و ادرار، معاینات اندام ها، تست اعتیاد، نوار قلب، آزمایش سلامت تنفس، شنوایی سنجی، بینایی سنجی میباشد. در ادامه به سوال آزمایش خون طب کار شامل چیست و جواب آزمایش طب کار چند روز طول میکشد میپردازیم.

در محتوای آزمایش طب کار شامل چه مواردی است به موضوع آزمایش خون طب کار شامل چیست به طور کامل پرداخته ایم اما بصورت مختصر ازمایش خون طب کار شامل شمارش سلول خونی، محاسبه اوره، بررسی آنزیم کبدی، میزان قند خون، کراتینین، چربی خون میباشد در واقع ازمایش چکاپ عمومی بدن بشمار می آید.

جواب آزمایش خون طب کار نیز بطور معمول یک الی دو روز کاری زمان میبرد اما باید به این نکته توجه کنید که جواب آزمایش به خود فرد متقاضی داده نمیشود و برای مسئول مربوطه در شرکت متقاضی فرستاده میشود و تفسیر ازمایش طب کار با پزشک مربوطه است که آیا فرد متقاضی قادر به ادامه مسیر شغلی خود هست یا خیر.

معتبر ترین مرکز تخصصی طب کار

طب کار میرداماد به عنوان مرکز تخصصی طب کار از آزمایشگاه تخصصی برای انجام کلیه امور مربوط به طب کار برخوردار است که بدین صورت نتایح آزمایشات را در سریع ترین زمان و با دقت بالا تحویل میدهد.