ویرایش محتوا

درباره ما

مرکز تخصصی طب کار میرداماد | انجام کلیه آزمایشات بدو استخدام 

با ما تماس بگیرید

همه چیز در مورد معاینات بدو استخدام

همه چیز در مورد معاینات بدو استخدام

  • خانه
  • -
  • blog
  • -
  • همه چیز در مورد معاینات بدو استخدام
همه چیز در مورد معاینات بدو استخدام

اهمیت انجام معاینات بدو استخدام

هنگامی که می خواهید در کاری استخدام شوید، به منظور تعیین وضعیت سلامتی شما، انجام معاینات تامین اجتماعی یا معاینات تخصصی طب کار الزامی است تا وضع سلامت شما از نظر جسمی، روانی و اجتماعی مورد بررسی قرار گیرد. انجام معاینات بدو استخدام برای هر دو طرف قرارداد، کارفرما و کارمند مفید و ضروری است. هدف از انجام معاینات سلامت شغلی استخدام بر اساس توانمندی های مورد نیاز کارفرما است و تناسب کارکنان نسبت به توانمندی های روحی و روانی نیز مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. همچنین به منظور بایگانی کلیه اطلاعات پزشکی شما، معاینات بدو استخدام صورت می گیرد تا در صورت لزوم قابل ارائه به مراجع قانونی باشد. اطلاعات وضع سلامتی شما به منظور مقایسه میزان فرسودگی کارکنان در حین کار نیز کاربرد دارد و با انجام معاینات ادواری این امر محقق می گردد.

طب کار میرداماد

معاینات بدو استخدام

هنگامی که شما به عنوان کارمند در جایی مشغول به کار هستید و محیط کار شما باعث بروز بیماری در شما شود، برای اثبات این موضوع به مراجع ذیصلاح ارائه معاینات تامین اجتماعی کمک کننده است و معاینات تامین اجتماعی مورد قبول واقع خواهند شد. انجام معاینات بدو استخدام طبق ماده 90 قانون تامین اجتماعی، قبل از بکارگیری افراد از جمله وظایف کارفرما به حساب می آید.

مراحل انجام معاینات بدو استخدام

برای انجام معاینات استخدام ابتدا آزمایشگاه های مورد تایید معرفی خواهند شد و ابتدا معاینات پزشکی که شامل معاینات اولیه تخصصی طب کار است که توسط پزشک طب کار آن مرکز صورت می پذیرد و اطلاعات اولیه بدست آمده در پرونده اشخاص ثبت میگردد و عمدتا به صورت محرمانه در پرونده درج خواهد گردید.

مراحل انجام معاینات بدو استخدام

ادیو متری در مرحله دوم انجام می شود که در این مرحله میزان شنوایی شخص مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

اسپیرومتری یا تست تنفس در مرحله بعدی و به منظور بررسی کارکرد ریه و حجم هوا در دم و بازدم اندازه گیری می شود. این آزمایش جهت تشخیص کلیه بیماری های مرتبط با دستگاه تنفس بسیار کمک کننده است و در معاینات بدو استخدام مهمترین بخش به حساب می آید.

اپتومتری مربوط به تست بینایی شما می باشد و از آنجا که چشم و بینایی افراد در حین کار از مهمترین ابزار ها به حساب می آید این بخش با دقت هرچه تمام تر توسط بینایی سنج مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. در کارگاه ها،بینایی و درک محیط افراد از ضروری ترین عوامل به جهت حفظ ایمنی افراد است.

در مرحله بعد می بایست نوار قلب بگیرید و در نمودار ثبت شده در نوار قلب میزان تغییرات پتانسیل الکتریکی قلب شما که در نتیجه تحریک عضله قلب ایجاد می شود،مورد بررسی قرار می گیرد. اطلاعات ثبت شده روی الکتروکاردیوگرام نمایانگر میزان تحرکات قلب است و به طور معمول در آزمایشات طب کار، برای افراد بالای 35 سال الزامی است.

در مراحل بعد، نتیجه ی آزمایش خون و ادرار و تست های روانشناسی و شخصیت شناسی در پرونده شما درج خواهد شد و در نهایت کارشناس بهداشت مستقر در مرکز تمامی مدارک را در پرونده شما ثبت خواهد کرد.

آیا اعتیاد در آزمایشات سلامت شغلی قابل تشخیص است؟

بله، در معاینات بدو استخدام،  آزمایشات، ردیابی انواع مواد مخدر انجام میگیرد و مواد مخدر رایج مثل کدئین، متادون، تریاک،هروئین، حشیش، شیشه، کراک و ترامادول قابل بررسی هستند و از آنجا که آزمایشگاه های طرف قرارداد با سازمان تامین اجتماعی معتبر هستند امکان بروز خطا حداقل است. لازم به ذکر است که آزمایش عدم اعتیاد در صورت درخواست از طرف  کارفرما انجام میشود و جز آزمایشات روتین بدو استخدام نمیباشد و نتیجه آن به صورت محرمانه برای کارفرما ارسال خواهد شد.

آزمایشات سلامت شغلی

پرداخت هزینه ی معاینات طب کار بر عهده ی چه کسی است، کارفرما یا کارگر؟

تعرفه هزینه معاینات سلامت شغلی سالانه بر اساس تصویب وزارت بهداشت تعیین خواهد شد و به صورت توافقی پرداخت این هزینه به عهده کارفرما یا کارگر است. اما در اغلب موارد خود فرد استخدام شونده این هزینه را متقبل می شود.

آیا امکان مردود شدن در معاینات بدو استخدام وجود دارد؟

در صورتی که شما به عنوان کارگر دارای بیماری هستید، در صورتی که بیماری شما باعث ایجاد اخلال در شغل مورد نظرتان نشود، مانع از استخدام شما نیست. بهتر است بدانید در شغل های مختلف معاینات طب کار متفاوت از یکدیگر هستند.به عنوان مثال

اگر میزان شنوایی شما در فرکانس های گفتاری و محاوره ای مختل باشد. ممکن است ملزم به استفاده از سمعک در حین کار شوید. آستانه شنوایی قابل قبول در معاینات بدو استخدام بسته به حساسیت شغلی شما متفاوت است.

چنانچه حدت بینایی شما از نظر متخصص برای انجام وظایف شغلی مربوطه متناسب نباشد ملزم به استفاده از عینک طبی در حین انجام کار خواهید بود و یا نیاز خواهد بود که توسط متخصص چشم پزشکی ارزیابی های لازم صورت گیرد و حدت بینایی شما اصلاح گردد. در بینایی سنجی میزان تیزبینی یا حدت بینایی در میدان بینایی و دید رنگی در طب کار مورد بررسی خواهد گرفت.

در صورت داشتن چه نوع بیماری نمی توانید استخدام شوید؟

پاسخ به این سوال  به نوع کار و حساسیت آن وابسته است و در صورتی که می خواهید در کاری با حساسیت بالا استخدام شوید سلامت بدنی از ارکان مهم به حساب می آید. بنابراین در صورت داشتن بیماری جدی از استخدام شما ممانعت خواهد شد. برای استخدام در مشاغل مانند خلبانی، غواصی،پلیسی و دریانوردی لازم است توان فیزیکی بالایی داشته باشید لذا در آزمایشات طب کار این مشاغل موارد تخصصی تری مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت. در این نوع مشاغل لازم است تمامی حواس پنج گانه سالم باشند و سلامت قلب، مغز،ریه، غدد داخلی، گردش خون و اسکلت بدنی سالم نیز مدنظر هستند . در نتیجه بر اساس شغل مورد تقاضا، آزمایشات سلامت شغلی متفاوت خواهند بود.

در دیگر مشاغلی که از حساسیت کمتری برخوردار هستند و ریسک پایین تری دارند معاینات بدو استخدام ساده انجام میگیرد و در صورت داشتن مشکل در نتایج اولیه به متخصص مربوطه ارجاع خواهید شد و اظهار نظر نهایی بر عهده متخصص است.ممکن است در این مرحله آزمایشات مکمل درخواست شوند. نتیجه ی نهایی معاینات تخصصی طب کار به اطلاع کارفرما، بیمه گذار و داوطلب خواهد رسید.

5 دیدگاه ‌ها

  • سلام خیلی مفید بود ولی کاش در مورد هزینه انجام طب کار هم توضیح می‌دادید

    • سلام دوست عزیز
      در سایت محتوای مربوط به هزینه طب کار نیز موجود می‌باشد

  • بسيارعالي, كاملا جامع و مفيد و كاربردي بود.

  • مقاله خيلي كاربردي و مفيد بود.

  • سلام خداقوت عالی بود 👌👌👌

دیدگاه ها بسته شده است.