preloader
آشنایی با ماده 90 و 91 قانون تامین اجتماعی

آشنایی با ماده 90 و 91 قانون تامین اجتماعی

  • خانه
  • -
  • وبلاگ طب کار میرداماد
  • -
  • آشنایی با ماده 90 و 91 قانون تامین اجتماعی
آشنایی با ماده 90 و 91 قانون تامین اجتماعی

کشور ها و ملت هایی که امروزه در سراسر دنیا شکل گرفته و از سوی سازمان ملل به رسمیت شناخته شده اند، برای کار قانون هایی را تعریف می کنند. ماده 90 و 91 قانون تامین اجتماعی از جمله ماده هایی هستند که در کشور ایران برای شروع به کار کارگران و کارمندان تعریف شده اند. طبق این ماده ها، همه دستگاه های اجرایی و ادارات و مراکز خصوصی و دولتی که زیر نظر سازمان تامین اجتماعی فعالیت می کنند، وظیفه دارند پیش از استخدام نیرو های خود، از سلامت جسمی و روحی آن ها کاملا آگاه شوند. بدیهی است هر گونه مشکلی که در سلامت افراد وجود داشته باشد، پیش از شروع به کار باید رفع شود. در این مقاله سعی می کنیم تا شما را با ماده 90 و 91 قانون تامین اجتماعی آشنا کرده و درباره آن توضیحاتی را ارائه دهیم.

ماده 90 و 91 قانون تامین اجتماعی به چه موضوعی اشاره می کند؟

همانطوری که در ابتدای این مقاله خدمت شما عزیزان عرض شد، ماده 90 و 91 قانون تامین اجتماعی از جمله ماده هایی هستند که در ارتباط با قانون طب کار وضع شده اند. امروزه برای شروع به کار در اکثر قریب به اتفاق ادارات و مراکز دولتی و خصوصی، انجام آزمایش های طب کار لازم و ضروری است. بر اساس این قانون، افراد باید قبل از شروع کار در این مراکز، آزمایشاتی را انجام دهند. این آزمایشات سلامت روحی و جسمی افراد را برای شروع کار نشان می دهند. در صورتی که در زمینه های مختلف روحی و جسمی دارای مشکل باشند، باید قبل از شروع کار آن را برطرف نموده و سپس در شغل مورد نظر خود استخدام شوند.

ماده 90و 91 قانون تامین اجتماعی
ماده 91 تامین اجتماعی | طب کار

فرم معاینات ماده 90 قانون تامین اجتماعی

بر اساس ماده 90 قانون تامین اجتماعی، یکسری فرم ها در اختیار کارمندان و کارگران قرار داده می شود. این فرم ها که تحت عنوان فرم معاینات پزشکی بیمه تامین اجتماعی شناخته می شوند، حاوی اطلاعات شخصی و یکسری آزمایش ها و معاینات می باشد که افراد باید آن ها را تک به تک انجام دهند. به عنوان مثال آزمایش هایی مثل آزمایش خون، معاینه حس های بینایی و شنوایی و دیگر معاینات پزشکی از جمله آزمایش ها و معایناتی می باشند که افراد باید آن ها را انجام دهند.

چه مراکزی مجاز به انجام آزمایش های طب کار هستند؟

بر اساس ماده 90قانون کار، انجام آزمایش ها و معاینات پزشکی پیش از شروع به کار یک امر لازم است. سازمان تامین اجتماعی در هر شهر و استان، مراکزی را برای انجام معاینات پزشکی انتخاب می کند. تعداد این مراکز بسته به وسعت و جمعیت هر شهر و استان ممکن است متفاوت باشند. به عنوان مثال در شهر تهران که به عنوان پایتخت ایران شناخته می شود و یکی از بزرگ ترین و پر جمعیت ترین شهر های ایران نیز به شمار می رود، تعداد این مراکز بیشتر است. در میان این مراکز، مرکز طب کار میرداماد، یکی از بهترین مراکز طب کار در شهر تهران محسوب می شود. در ادامه ی این مقاله درباره ی این مرکز بیشتر صحبت می کنیم.

رد شدن در معاینات پزشکی تامین اجتماعی

ماده 90قانون کار، افراد را ملزم به انجام آزمایشات و معاینات پزشکی پیش از شروع به کار کرده است. در پاراگراف های پیشین نیز اشاره کردیم که در صورت رد شدن در معاینات پزشکی تامین اجتماعی، فرد باید با رفع مشکلات جسمی یا روحی که مرکز مورد نظر به آن ها اشاره کرده است، دوباره آزمایشات و معاینات مورد نظر را انجام دهد تا از بهبودی او اطمینان حاصل شود. به عنوان مثال آزمایش هایی که افراد پیش از شروع به کار باید آن ها را انجام دهند، شامل قند، چربی و … هستند. بدیهی است در صورتی که فرد دیابتی باشد یا مبتلا به چربی خون باشد، باید تحت نظر پزشک قرار بگیرد تا مشکل او برطرف شود.

ماده 91قانون تامین اجتماعی

بر اساس ماده 91 قانون تامین اجتماعی که یکی از مهم ترین ماده های قوانین سازمان تامین اجتماعی می باشد، برای تعیین میزان از کارافتادگی فرد، کمیته ها و کمیسیون هایی تشکیل می شود که این کمیسیون ها تشخیص می دهند که فرد از کار افتاده است یا کماکان می تواند به کار خود ادامه دهد. بدیهی است در صورتی که فرد از کار افتاده باشد، سازمان تامین اجتماعی موظف است حق و حقوق او را بر اساس میزان سابقه ی کاری به صورت ماهیانه پرداخت کند. اما اگر کمیسیون های پزشکی پس از معاینات پزشکی که بر روی فرد مورد نظر انجام می دهند، تشخیص دهند که او می تواند به کار خود ادامه دهد، فرد مورد نظر بایستی به ادامه کار خود مشغول شود.

آشنایی با مرکز طب کار میرداماد

مرکز طب کار میرداماد، یکی از بهترین مراکز طب کار در شهر تهران می باشد. این مرکز با داشتن تجهیزات و امکانات پیشرفته و پرسنل مجرب، سعی کرده است تا خدمات مناسبی را به همشهریان عزیز تهرانی ارائه دهد. معاینات پزشکی که در این مرکز انجام می شوند شامل موارد زیر می باشند:

  • بینایی سنجی

یکی از مهم ترین حس های انسان، بینایی است. در صورتی که فرد از درجه بینایی خوبی برخوردار نباشد، ممکن است برای کار مورد نظر مناسب نباشد. لذا انجام معاینات بینایی سنجی یکی از مهم ترین قسمت های طب کار محسوب می شود.

  • شنوایی سنجی

شنوایی یکی دیگر از حس های پنجگانه است که در این مرکز مورد معاینه قرار می گیرد.

  • نوار قلب

نوار قلب از جمله معایناتی است که برای تعیین و بررسی سلامت قلب لازم و ضروری می باشد.

  • آزمایش سلامت ریه

یکی از آزمایشات ماده 90، آزمایش سلامت ریه یا اسپیرومتری است.

  • آزمایش خون و ادرار

از جمله دیگر آزمایشات ماده 90، آزمایش خون و ادرار می باشد که در مرکز طب کار میرداماد، این آزمایش ها انجام می شوند.

کلام پایانی

در این مقاله سعی شد تا درباره ی ماده 90 و 91 قانون تامین اجتماعی توضیحاتی را خدمت شما عزیزان ارائه دهیم. درباره ی مرکز طب کار میرداماد نیز صحبت هایی داشتیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه ارائه خدمات این مرکز می توانید به سایت مراجعه کنید. امیدواریم این مقاله مورد پسند شما عزیزان واقع شده باشد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *